Vs: Wii U - 02.10.2011 klo 14:02:16
Suurin syy Wiin ostamiselle oli Virtual Console ja perinteiset N-sarjat, enkä pettynyt. Uskoin kyllä myös, että Wiissä olisi potentiaalia fps-peleihin, mutta PC:tä ei yksinkertaisesti haasta mikään räiskinnöissä pelattavuudeltaan ja Wii nyt onnistui kehnosti niissä verrattuna jopa PS3:een ja Boksiin. Wii oli melkoista casual-humppaa, vaikka itse esim. Wii Playn ja Wii Fiti kaltaisista jutuista innostuinkin. Nähtäväksi jää tarjoaako WiiU yhtään mitään HC-yleisölle, jos pois lasketaan Mariot, Zeldat yms.
Wiillä Virtual Console oli selkeä kumarrus perinteitä ja kovan luokan pelaajia kohtaan, mitähän WiiU pystyy sitten mulle tarjoamaan? Rahallisesti panostus on erittäin kova uuteen konsoliin ohjaimineen, joten todennäköisesti tarkkailen tilannetta ainakin vuoden tai kaksi julkaisun jälkeen ja ehkä sitten ostan. Toistaiseksi tuntuu houkuttelevammalta kasvattaa vain VC-kokoelmaa (elää menneisyydessä) ja poimia ne Wiin viimeiset helmet ja aiemmat, jotka jäivät huomiotta.
Itse voin rehellisesti myöntää, että olen hieman pettynyt Wiihin. Sen käyttö on jäänyt loppujen lopuksia aika vähälle. Muistan kyllä, kuinka odotin julkaisujouluna innokkaasti sitä lahjapaketista ja voi sitä pelaamisen riemua siskon kanssa, kun hakattiin Wii Sportsia ptikään yöhön jouluaattona. Liikeohjaus ei kuitenkaan loppujen lopuksi osoittautunut sellaiseksi must-jutuksi, mitä ilman ei voisi enää pelata.
Tietenkin itseäni on Wiin kohdalla harmittanut varsinkin sen tehottomuus, vaikka en ole mikään grafiikkahuora. Mitä kaikkea sillä olisi voitu saada aikaan, jos tehoja olisi löytynyt enemmän. Sitä emme ehkä saa ikinä tietää.
Eniten kuitenkin ketuttaa se, että Wiillä ei ole mitään hyvää pelattavaa Nintendon pelien lisäksi. Eikä nekään niin kauheasti sytyttänyt tässä sukupolvessa. Päällimäiseksi muilta julkaisijoilta ovat jäänneet mieleen: Red Steel 2, Monster Hunter Tri, Goldeneye ja Call of Duty 4.
Ihan rehellisesti voi sanoa, että nautin codin pelaamisesta Wiillä, vaikka ulkoisesti peli ei ollut ihmeen näköinen, mutta se ohjaus oli mielestäni parhautta. Ainakin itselleni se liikeohjaus sopi vallan mainiosti räiskintäpeleihin ja olin aika hyväkin sillä pelaamaan. Blopsin jätin väliin Wiillä, vaikka se oli vielä laadukaampi kuin cod4. Olen kuitenkin vakavasti miettinyt ostavani Wiille Modern Warfare 3:sen. Haluan vielä kerran kokea liikeohjaamisen riemun.
Tähän loppuun voisi todeta, että olisi pitänyt pyytää joululahjaksi aikoinaan Xbox 360. Olin vain niin myyty silloin Wiin liikeohjauksesta. No, ensi sukupolvessa vaihdan luultavasti leiriä, mutta en kokonaan, koska onhan minulla aina 3DS, jolla voin pelata Nintendon laatupelejä. Harkitsen kuitenkin myös WiiU ostoa, mutta haluan tarkkailla tilannetta vähän aikaan ennen kuin teen ostopäätökseni. En halua meinaa toistaa samaa virhettä kuin 3DS kanssa ,kun menin en heti julkaisussa ostamaan.