Poissa
Wii U - 15.09.2011 klo 21:26:04
Wii U on Nintendon seuraava kotikonsoli ja Wiin seuraaja.

Toistaiseksi laitteesta ei tiedetä hirveästi, mutta ohjaimesta sentään vähän. Siinä on 6,2 tuuman kosketusnäyttö, sisäänrakennettu kamera, kaksi analogista tattia, ristiohjain, olka-, liipasin- ja normaalit näppäimet, gyroskooppi sekä kiihtyvyydentunnistin.

Mitäs mieltä leveliläiset ovat laitteesta? Itse odotan kaksipuolisi fiiliksin: toivon siitä jotain todella mahtavaa, mutta toisaalta pelkään sen olevan jotain aivan hirveää.

"A true gentleman never ignores the power of a good cup of tea." -Professor Layton
Spike
Sisällöntuottaja

Poissa
Vs: Wii U - 15.09.2011 klo 22:28:00
Laitteen ohjain ei kyllä vakuuta perinteisiin gamepadeihin tottuneena. Tiedä sitten kuinka painava, käsiin sopiva ja kallis tulee olemaan. Laitekaan ei kyllä herätä kiinnostusta, siitä vähästä mitä tiedetään niin nimikin antaa vähän vaikutelmaa lähinnä kehittyneemmästä Wiistä eikä mistään kokonaan uudesta.

Tarkemmin ajatellen koko Wii U ei oikeastaan innosta, ainakaan nyt. Nintendolta tullut nyt viime aikoina ihan liikaa ihmeellisiä päätöksiä ja huonoja ratkaisuja niin laite- kuin pelisuunnittelussakin, että usko ja luottamus nyt melko rapistuneet.
Yoshi

Poissa
Vs: Wii U - 16.09.2011 klo 23:41:00
Odotan vähintään hinnanalennusta kuten kävi 3DS:ssän kanssa, näen jo nyt kuinka Wii U floppaa alussa.
Tapza
Sisällöntuottaja

Poissa
Vs: Wii U - 16.09.2011 klo 23:59:27
Nintendo on kasvattanut imagoaan helposti lähestyttävien laitteiden ja pelien tuottajana, joten tämän uuden vehkeen ohjain hieman ihmetyttää. Paljon techiä palikkaan on ainakin kehdattu tunkea, mutta kovin mukavalta tuo ei käsissä näytä. Näyttö on mielenkiintoinen lisäys joka saattaa tarjota siistejä mahdollisuuksia, mutta minkä kustannuksella kaikki tuo sitten tulee? Viritelmä muistuttaa enemmänkin kannettavaa konsolia tai tablettia kuin peliohjainta, enkä ainakaan ensiajattelemalta usko sen olevan hyvä asia.

Mutta saa nähdä. HD on tietysti kiva juttu ja kovemmat tehot mahdollistavat ainakin näyttävämpiä pelejä. Toisaalta jos vääntö on samaa luokkaa XO:n ja PS3:n kanssa, niin eipä se paljoa anna aihetta hurraamiseen, kun ko. laitteiden teknologia on jo sen 5-6 vuotta vanhaa.
Koivari
Kunniajäsen

Poissa
Vs: Wii U - 17.09.2011 klo 00:52:40
Toisaalta XO:n ja PS3:n teknologia ovat sitä luokkaa, että niillä aiotaan porskuttaa vielä muutama vuosikin. Toivon mukaan kuitenkin Wii U, kuten on väitettykin, menee tehoista ohi.

Mitä laitteeseen noin muuten tulee, konsepti on mielenkiintoinen. Olen välillä miettinyt, kuinka kätevää olisi välillä päästä pois television ääreltä voiden silti jatkaa pelaamista. Toisaalta ohjain näyttää käsittämättömän epäergonomiselta ja luonnottomalta. Paha se on kuitenkin kokeilematta tuomita.

Myös minua on hieman ihmetyttänyt se, miten Nintendo on viime aikoina toiminut. Firmalta on tosiaan tullut aivan kummallisia päätöksiä monessakin suhteessa, että jos Wii U onkin roskaa, minun on ehkä vähitellen taivuttava muidenkin valmistajien pelimarkkinoille.
Coconuut

Poissa
Vs: Wii U - 18.09.2011 klo 16:44:35
Wii U, kuten edeltäjänsäkin, epäilyttää suuresti, mutta kaipa tästä veikeä laite tulee. Peli-ideoita ei ainakaan paljoa tule mieleen, mutta Osu! Tatakae! Ouendan!:ia (palluroiden näpäyttely kosketusnäytöllä, välivideot TV:ssä) olisi mahtavaa päästä tykittelemään!
Forre

Poissa
Vs: Wii U - 19.09.2011 klo 10:54:20
Nyt toivon Nintendolta, että ei turhia riskejä. Wii U:n on saatava todella hyviä julkaisupelejä floppauksen välttämiseksi. Lykätkööt konsoliaan vaikka vuodella tai kahdella, kunhan julkaisupelit ovat hyviä, eikä julkaisun jälkeen ole hiljaisia kuukausia tai pahimmillaan kokonainen hiljainen vuosi. Myös kaikki parannusseikat tulee ennen julkaisua hoitaa kuntoon. Konsolia ei pidä julkaista keskeneräisenä, niinkuin 3DS julkaistiin. Täytyy olla helposti lähestyttävä hyvä kokonainen heti-valmis konsolipaketti.

Ohjain ja konsoli ovat onnistuneet siinä mielessä jo nyt, että eri kehittäjät ovat innostuneet niistä. Uskon, että laadukkaita 3rd party -pelejä tulee hyvin ainakin aluksi Wii U:lle, mutta jos jälleen vain Nintendon pelit myyvät, käy "Wiit" ja seuraava konsolisukupolvi jatkuu samoissa merkeissä, mitä nyt -> 3rd party -pelit myyvät hyvin ainoastaan Xboxilla ja Pleikkarilla. Saa nähdä, onko tämä nykyinen konsolisukupolvi leimannut asiat lopullisesti tällaiseksi, mitä ne nyt ovat. Jos on, niin Nintendo häviää, sillä Xbox ja Playstation menevät koko ajan enemmän ja enemmän "koko perheen konsoli hc-pelaajat huomoiden" -suuntaan, mihin toki Nintendokin tähtää. Paha homma jos Nintendo pysyy elossa ainoastaan Mario- ja Pokémon-pelien ansiosta.
Drifu

Poissa
Vs: Wii U - 21.09.2011 klo 15:38:53
Wii U tulee olemaan lähes pakko-ostos DQX:n vuoksi. Toivottavasti konsolille saataisiin huomattavasti suurempi 3rd party -tuki kuin Wiille, jotta ei pelkkään Nintendon tarjontaan tarvitse tyytyä. Jotain uusia pelisarjojakin Nintendo saisi esitellä tälle konsolille jättämättä silti vanhoja sarjoja väliin.
pingviinituutti
Sisällöntuottaja

Poissa
Vs: Wii U - 02.10.2011 klo 00:12:17
Wii U tulee olemaan lähes pakko-ostos DQX:n vuoksi.
This. Toisaalta kiinnostaa myös pelata Smashia sekaisin 3DS:llä ja tällä raudalla. Tosin jos DQ 25th Anniversary -levyke ei saavu Eurooppaan, en usko eläväni tarpeeksi pitkään nähdäkseni näitä toiminnassa.

Mielestäni Nintendo menee jo ehkä turhan pitkälle tässä ohjaimiensa kehittämisessä. Tabletteja (iPad yms.) kun en ole käyttänyt, niin kirjan kokoinen peliohjain kuulostaa erittäin absudrilta ajatukselta. Toistaiseksi sille ei ole edes julkistettu muuta ratkaisevaa ominaisuutta, kuin pelaamisen mahdollisuus telkkaria katsoessa - anteeksi mitä? Käteenkään se ei voi sopia oikein mitenkään, ja kosketusnäyttöä käyttääksesi on sinun päästettävä toinen käsi irti näppäimiltä.

Aika näyttää, miten tälle projektille käy.
Mallu

Poissa
Vs: Wii U - 02.10.2011 klo 01:52:44
Suurin syy Wiin ostamiselle oli Virtual Console ja perinteiset N-sarjat, enkä pettynyt. Uskoin kyllä myös, että Wiissä olisi potentiaalia fps-peleihin, mutta PC:tä ei yksinkertaisesti haasta mikään räiskinnöissä pelattavuudeltaan ja Wii nyt onnistui kehnosti niissä verrattuna jopa PS3:een ja Boksiin. Wii oli melkoista casual-humppaa, vaikka itse esim. Wii Playn ja Wii Fiti kaltaisista jutuista innostuinkin. Nähtäväksi jää tarjoaako WiiU yhtään mitään HC-yleisölle, jos pois lasketaan Mariot, Zeldat yms.

Wiillä Virtual Console oli selkeä kumarrus perinteitä ja kovan luokan pelaajia kohtaan, mitähän WiiU pystyy sitten mulle tarjoamaan? Rahallisesti panostus on erittäin kova uuteen konsoliin ohjaimineen, joten todennäköisesti tarkkailen tilannetta ainakin vuoden tai kaksi julkaisun jälkeen ja ehkä sitten ostan. Toistaiseksi tuntuu houkuttelevammalta kasvattaa vain VC-kokoelmaa (elää menneisyydessä) ja poimia ne Wiin viimeiset helmet ja aiemmat, jotka jäivät huomiotta.
Turpo

Poissa
Vs: Wii U - 02.10.2011 klo 14:02:16
Suurin syy Wiin ostamiselle oli Virtual Console ja perinteiset N-sarjat, enkä pettynyt. Uskoin kyllä myös, että Wiissä olisi potentiaalia fps-peleihin, mutta PC:tä ei yksinkertaisesti haasta mikään räiskinnöissä pelattavuudeltaan ja Wii nyt onnistui kehnosti niissä verrattuna jopa PS3:een ja Boksiin. Wii oli melkoista casual-humppaa, vaikka itse esim. Wii Playn ja Wii Fiti kaltaisista jutuista innostuinkin. Nähtäväksi jää tarjoaako WiiU yhtään mitään HC-yleisölle, jos pois lasketaan Mariot, Zeldat yms.

Wiillä Virtual Console oli selkeä kumarrus perinteitä ja kovan luokan pelaajia kohtaan, mitähän WiiU pystyy sitten mulle tarjoamaan? Rahallisesti panostus on erittäin kova uuteen konsoliin ohjaimineen, joten todennäköisesti tarkkailen tilannetta ainakin vuoden tai kaksi julkaisun jälkeen ja ehkä sitten ostan. Toistaiseksi tuntuu houkuttelevammalta kasvattaa vain VC-kokoelmaa (elää menneisyydessä) ja poimia ne Wiin viimeiset helmet ja aiemmat, jotka jäivät huomiotta.
Itse voin rehellisesti myöntää, että olen hieman pettynyt Wiihin. Sen käyttö on jäänyt loppujen lopuksia aika vähälle. Muistan kyllä, kuinka odotin julkaisujouluna innokkaasti sitä lahjapaketista ja voi sitä pelaamisen riemua siskon kanssa, kun hakattiin Wii Sportsia ptikään yöhön jouluaattona. Liikeohjaus ei kuitenkaan loppujen lopuksi osoittautunut sellaiseksi must-jutuksi, mitä ilman ei voisi enää pelata.

Tietenkin itseäni on Wiin kohdalla harmittanut varsinkin sen tehottomuus, vaikka en ole mikään grafiikkahuora. Mitä kaikkea sillä olisi voitu saada aikaan, jos tehoja olisi löytynyt enemmän. Sitä emme ehkä saa ikinä tietää.

Eniten kuitenkin ketuttaa se, että Wiillä ei ole mitään hyvää pelattavaa Nintendon pelien lisäksi. Eikä nekään niin kauheasti sytyttänyt tässä sukupolvessa. Päällimäiseksi muilta julkaisijoilta ovat jäänneet mieleen: Red Steel 2, Monster Hunter Tri, Goldeneye ja Call of Duty 4.

Ihan rehellisesti voi sanoa, että nautin codin pelaamisesta Wiillä, vaikka ulkoisesti peli ei ollut ihmeen näköinen, mutta se ohjaus oli mielestäni parhautta. Ainakin itselleni se liikeohjaus sopi vallan mainiosti räiskintäpeleihin ja olin aika hyväkin sillä pelaamaan. Blopsin jätin väliin Wiillä, vaikka se oli vielä laadukaampi kuin cod4. Olen kuitenkin vakavasti miettinyt ostavani Wiille Modern Warfare 3:sen. Haluan vielä kerran kokea liikeohjaamisen riemun.

Tähän loppuun voisi todeta, että olisi pitänyt pyytää joululahjaksi aikoinaan Xbox 360. Olin vain niin myyty silloin Wiin liikeohjauksesta. No, ensi sukupolvessa vaihdan luultavasti leiriä, mutta en kokonaan, koska onhan minulla aina 3DS, jolla voin pelata Nintendon laatupelejä. Harkitsen kuitenkin myös WiiU ostoa, mutta haluan tarkkailla tilannetta vähän aikaan ennen kuin teen ostopäätökseni. En halua meinaa toistaa samaa virhettä kuin 3DS kanssa ,kun menin en heti julkaisussa ostamaan.
Sape23

Poissa
Vs: Wii U - 02.10.2011 klo 18:49:02
Ei houkuta yhtään tämä konsoli minua, kun ei ole edes omaa TV:eetä millä voisi pelailla. Lisää juttua, kun tulee niin voisi harkita, jos hinta on kohtuullinen ja tulevat pelit hyviä. Ohjain on aika jännä minun mielestä, mutta ihan toimiva ja varmaankin hyvä.
Vulpes

Poissa
Vs: Wii U - 03.10.2011 klo 11:33:25
Ihan kelpo konsoli minunkin mielestäni. Aluksi en pitänyt tuosta ohjaimesta ollenkaan, mutta tajutessani että jokainen konsoli tukee vain yhtä vastaavanlaista, niin ei siinä sitten mitään. Olisi nimittäin maksanut varmaan yhden DS konsolin verran. Itse en ainakaan heti Uuta osta, mutta katsotaan sitten hinnanlaskun jälkeen. Nimittäin tulee varmastikin olemaan aika hintava konsoli. Itse epäilen, että hinta on siinä 300-350 euron paikkeilla, mutta saapi sitten nähdä.

Jännä nähdä, millaisia ratkaisuja pelintekijät keksivät tuolle uudelle ohjaimelle :D
Yoshi

Poissa
Vs: Wii U - 03.10.2011 klo 15:08:58
Hinta tuskin nousee yli kolmensadan euron nintendon tuntien, 300€ korkeintaan.
Koivari
Kunniajäsen

Poissa
Vs: Wii U - 04.10.2011 klo 21:53:41
Uskon, että hinta voi hyvinkin nousta yli 300 €:n - ottaen huomioon, että Nintendo 3DS:n aloitushinta oli 289.